Thursday 17 November 2011

KHASIAT GANODERMA



KOMPONEN PENTING GANODERMA
1.      Organik Germanium (Ge):
Ia boleh meninggikan kadar penyerapan oksigen oleh darah sehingga 1.5 kali dan meningkatkan kadar metabolisme, mengelakkan kemerosotan tisu. Berdasarkan laporan penyelidikan Dr. Kazuhiko Asai dari Jepun, kandungan germanium Ganoderma adalah 800-2000 p.p.m. iaitu 4-6 kali ganda lebih daripada ginseng.
2.      "Polysaccharides":
Ia meninggikan sistem tahan diri/kekalisan dan menghapuskan virus. Farmasi Jepun telah menjadikannya sebagai ubat dan mendapat persetujuan dari Jabatan Kesihatan Koseisho Jepun.
3.      Rasa Pahit:
Ia diselidiki oleh bidang perubatan Jepun.
Keistimewaan khasiat Ganoderma adalah kombinasi kandungan germanium dan polysaccharides. Tumbuhan lain mungkin mengandungi salah satu daripada kandungan tersebut, tetapi Ganoderma adalah lebih berkesan. Kombinasi kandungan ini juga adalah berlainan berbanding dengan tumbuhan lain dan semua kandungan ini mestilah dipelihara bagi menjamin keberkesanannya.
PRINSIP-PRINSIP PERUBATAN GANODERMA
Berdasarkan eksperimen klinikal yang dijalankan oleh Dr. Shigeru Yuji, faktor-faktor yang menyebabkan keberkesanan Ganoderma adalah fungsi-fungsi asanya:
1.      Merendahkan kandungan kolesterol dan lemak dalam darah.
2.      Merendahkan kandungan gula dalam darah, memulihkan fungsi pankreas.
3.      Menstabilkan selaput sel darah merah.
4.      Kandungan Adenosinenya boleh menurunkan fungsi sel darah beku (platelet's aggulation), melarutkan trombus dalam salur darah dan mencegah trombosis.
5.      Memperbaiki korteks dan mengawal keseimbangan hormon badan.
6.      Memperkuatkan fungsi sistem tahan diri.
7.      Mencegah keabnormalan organ-organ.
8.      Mengelakkan daripada menjadi tua, mengekalkan tubuh yang cergas.
9.      Mengurangkan kesan sampingan ubat anti hipertensif (ubat menurunkan tekanan darah).
10. Mencegah kemerosotan fungsi organ.
11. Mencegah sensitiviti yang disebabkan antigen kerana ia dapat menghalang pembebasan histamin.
12. Mencegah kanser dan menghalang pergerakan sel kanser.
a.      Menormalkan dan mencegah kemerosotan tisu.
b.     Mencegah pesakit-pesakit kanser daripada kematian tiba-tiba yang disebabkan oleh embolisme.
c.      Menghalang trombosis, melarutkan trombi di sekeliling dinding tisu, mencegah ubat-ubat daripada tersekat supaya ubat pencegah kanser dapat masuk ke sel kanser yang seterusnya meninggikan keberkesanannya.
d.     Menghapuskan kesakitan akibat daripada kanser.
PERUBATAN DAN KEBERKESANAN
Kadar penyembuhan Ganoderma terhadap "penyakit buah pinggang" hampir mencapai 100%.
Penyakit buah pinggang merupakan salah satu penyakit yang sukar diubati. Ia termasuklah radang buah pinggang kronik, penyakit buah pinggang diabetes, "nephrosis" dan sengal. Salah satu puncanyanya ialah kandungan kolesterol dan gula dalam darah yang berlebihan menyebabkan buah pinggang terlampau berat dan darah tidak dapat sampai ke rerambut. Ini membawa kepada penyakit buah pinggang yang seterusnya mengakibatkan kesukaran membuabg air kecil, bengkak, letih dan mungkin uremia.
Profesor Fumio Tsurudani dari Institut Perubatan, Universiti Nagayo, Jepun membuat eksperimen terhadap pesakit-pesakit buah pinggang untuk menguji keberkesanan Ganoderma. Keputusan menunjukkan Ganoderma bukan sahaja dapat menurunkan kandungan "proteinuria" dan kolesterol, tetapi juga berupaya mengawal fungsi buah pinggang agar ia menjadi normal.
Menurut penyelidikan yang dijalankan ke atas pesakit-pesakit yang mengambil Ganoderma, kami mendapati kadar penyembuhan mereka hampir mencapai 100%. Keputusan ini sungguh menakjubkan.
Kencing manis tidak lagi merupakan penyakit yang menakutkan
Diperkatakan bahawa jika anda mengidap penyakit kencing manis, maka anda akan menderita sepanjang hidup anda. Namun, Ganoderma telah menyembuhkan ramai pesakit yang menghidap penyakit ini.
Proses pengeluaran (secretion) insulin yang tidak mencukupi akan mengakibatkan kencing manis yang seterusnya mewujudkan berbagai jenis penyakit. Suntikan insulin yang digunakan oleh pakar perubatan barat yang moden merupakan satu-satunya cara mengubati penyakit ini. Namun, suntikan ini hanya menurunkan "blood sugar" buat sementara dan akan mendatangkan kesan sampingan. Ia tidak berupaya menyembuhkan fungsi pankreas malah melemahkan fungsinya. Penyelidikan yang dijalankan selama beberapa tahun oleh Institut Penyelidikan Perubatan, Universiti Kinki menunjukkan Ganoderma mempunyai fungsi yang sama dengan insulin. Oleh itu selepas pesakit mengambil Ganoderma, bukan sahaja dapat memperbaiki pengeluaran insulin yang tidak cukup, malah menyebabkan fungsi pankreas kembali kepada normal. Tambahan pula, ia tidak mendatangkan kesan sampingan sebagaimana suntikan.
Mengubati penyakit kencing manis tanpa suntikan merupakan keistimewaan Ganoderma.
Jika Ganoderma diambil bersama dengan ubat “chemotherapy”, kesannya lebih baik bagi pesakit-pesakit kanser buah dada, kanser usus besar dan kanser gastrik yang telah menjalani pembedahan.

Dilaporkan oleh Dr. Hiroshi Kawai dari Universiti Kinki.

Penyelidikan menunjukkan bahawa rawatan yang tidak baik selepas pembedahan akan menyebabkan pesakit mengalami kesan sampingan daripada “chemotherapy”.
Selepas pembedahan kanser buah dada, warna muka pesakit menjadi gelap disebabkan “chemotherapy”. Selepas mengambil Ganoderma selama dua bulan, warna mukanya menjadi normal kembali. Ada juga kes di mana kaki dan tangan menjadi lumpuh dan bengkak selepas pembedahan kanser buah dada. Setelah memakan Ganoderma selama sebulan, keadaannya menjadi bertambah baik. Pembedahan kanser usus besar menyebabkan seseorang itu berpeluh semasa tidur. Selepas pengambilan Ganoderma bersama dengan ubat herba selama 10 hari, masalah ini akan hilang dan selera akan bertambah.
Selera seseorang akan menurun selepas menjalani pembedahan kanser gastrik. Selera pesakit akan menjadi baik jika mengambil enam kapsul Ganoderma setiap hari.
Berdasarkan kepada keputusan di atas, pengambilan Ganoderma bersama “chemotherapy” bukan sahaja mendatangkan kesan positif dari segi rawatan malah ia juga mengurangkan kesan-kesan sampingan di samping meninggikan keberkesanannya.
Menghalang pergerakan sel kanser, menghilangkan kesakitan dan melanjutkan usia.
Ganoderma termasuk ke dalam keluarga kulat dan luas dipergunakan di Jepun, Amerika, Kanada, U.S.S.R. dan Scotland. Terdapat pakar-pakar perubatan dari berbagai negeri telah membuat berbagai percubaan klinikal dengan menggunakan alat-alat saintifik seperti Profesor Ta-cheng dari Institut Perubatan, Universiti Kebangsaan Taiwan, Profesor Cheng Hui-hua dan Profesor Tung Ui-chi dari Institut Perubatan Taipei. Keputusan menunjukkan Ganoderma berkesan untuk penyakit kanser. Laporan mengenai kanser adalah seperti berikut:
1.      Komponen anti-kanser Ganoderma ialah “Polysaccharides” dan “Germanium”.
2.      Kesannya terletak pada “kesan tambahan” dan “kesan multiplikasi”. Pengambilan secara berasingan tidak mendatangkan kesan.
3.      Ia boleh menguatkan stamina, meninggikan kekebalan dan menghalang pergerakan sel kanser serta menambahkan kadar penyembuhan.
4.      Penggunaannya sungguh berkesan selepas menjalani pembedahan kanser seperti kanser tenggorok, kanser gastrik, kanser buah dada, kanser usus dan kanser rahim.
5.      Ia boleh menghilangkan bengkak air disebabkan kanser, menambahkan selera dan mengurangkan kesakitan dalam tempoh akhir kanser.
6.      Ia boleh digunakan bersama rawatan-rawatan kanser yang lain seperti pembedahan, radiasi atau kombinasi dengan “chemotherapy”. Ia berkesan dan tidak mendatangkan kesan sampingan.


No comments:

Post a Comment